سازه های چادری ساینا سایه

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
http://www.sainats.com/wp-content/uploads/%D8%A2%D9%84%D8%A7%DA%86%DB%8C%D9%82-%DA%86%D8%A7%D8%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%B4%DB%8C%D8%AF5.jpg

آلاچیق چادری پیش ساخته

آلاچیق مدرن طرح کابولا

طرح های بسیاری بصورت آماده وجود دارد که مالکان و طراحان می توانند از میان فرم های مختلف و اندازه و سایز های متنوعی که موجود است یکی را انتخاب کرده و برای نصب در فضای باز ویلا یا روف گاردن (باغ بام) آلاچیق خود سفارش بدهند ، تنها در صورت وجود باد با سرعت های بالا در منطقه و خارج از محدوده در نظر گرفته شده برای آیین نامه ساختمان اقدام به طراحی مجدد صورت می گیرد.

تمامی طراحی ها بر اساس آیین نامه های ساختمانی صورت می گیرد و محاسبات سازه ای آن همانند یک ساختمان مسکونی می باشد.

مراحل پیش طراحی آلاچیق چادری 

معمولا صاحبان باغ و ویلا و یا معماران برای شاخص نمودن و متفاوت نشان دادن ملک و پروژه خود دنبال طراحی های مبتنی بر سلیقه ، معماری بنا و … می شوند. شرکت ساینا سایه با داشتن توانایی منحصر به فرد در زمینه طراحی سه بعدی و مدل سازی سایبان پارچه ای می تواند طرح مورد نیاز کارفرما را قبل از اجرا به بهترین شکل نمایش دهد. برای طراحی مناسب به موارد زیر نیاز می باشد :

۱- پلان سایت 

برای آغاز کار نیاز به یک نقشه اندازه گذاری شده از محدوده ای که آلاچیق چادری در آن نصب می شود مورد نیاز می باشد که می تواند شامل موارد ذیل باشد:

  • فاصله بین المان ها و سازه های موجود در محیط با یکدیگر مانند خانه ، دیوار ، درخت ، پست برق ، لوله کشی گاز و …
  • فاصله های قطری در چند نقطه مختلف بطوریکه بتوان نقشه دید را محاسباتی نمود.
  • ارتفاع از سطح زمین المان های مختلف و اینکه در چه ارتفاعی آلاچیق پارچه ای اجر شود.
  • نقشه پلان ساختمان و یا کد ارتفاع زمین ( بصورت عکس یا فایل کد )

۲- عکس 

آلاچیق چادری طرح سان شید

تعدادی عکس بنحوی که سازه ها و محیط پیرامونی در آن قابل تشخیص باشد. هر چه عکس ها بهتر باشد طراحان ما درک بهتری از فضا خواهند داشت و مشکلات احتمالی از قبل پیش بینی و مرتفع گردند. اگر بتوانید عکس دید از بالا بگیرید به فهم بهتر محیط و رسیدن به نقشه بهتر محیط کمک می کند.

۳- موقعیت مکانی و منظر

موقعیت شمال بر روی نقشه و عکس ها نمایان باشد. تا جهت تابش خورشید برای طراحان مشخص شود. همچنین زمان استفاده از آلاچیق در طول روز و فصل های مورد استفاده در طول سال رو اعلام کنید تا طراحی برای حداکثر سایه در زمان استفاده شما انجام پذیرد. مکان حدودی مورد پیشنهاد خود را نیز اعلام نمایید.

۴- شرایط عمومی منطقه 

اطلاع طراحان از شیب زمین ، مصالح رویه زمین ، جنس خاک زمین ، ضخامت رویه خاک ، عمق سنگ بستر یا پی ، حداکثر سرعت باد و … می تواند نوع طراحی سایه بان ، هزینه های اجرا و هزینه تمام شده پروژه را کاهش دهد. اطلاعات مربوط به فضای سبز خارجی ویلا در محوطه سازی ویلا و فضای خارجی بسیار مهم می باشند.

۵- نمونه کار 

اگر شما فرم خاصی از آلاچیق پارچه ای ویلا را در وبسایت ما دیده اید که مشابه طرح دلخواه شما و آنچه در ذهن خود دارید حتما آن را اطلاع دهید.

۶- کاربرد شما 

سایبان آلاچیق پارچه ای با فرم کایت

مهمترین مورد در طراحی و ساخت سایبان چادری این است که شما چه استفاده ای از آلاچیق نصب شده می خواهید داشته باشید. (آفتاب گیر ، محافظ باران ، المان دکوراسیون محوطه ، زیبا سازی فضای سبز ، ایجاد حریم شخصی ، غذا خوری، سایبان کنار استخر ، مخفی نمودن و یا حتی پارکینگ خودرو )

مراحل طراحی آلاچیق چادری 

۱- اطلاعات پلان 

مطابق مرحله پیش طراحی اطلاعات را برای ما بفرستید ، در صورتی که نمی توانید تکنسین های ما با مراجعه به شما اقدام به برداشت اطلاعات مورد نیاز از محیط و نقشه برداری می نمایند. دقیق بودن پلان منجر به دقیق تر شدن محاسبات خواهد شد و کشش پارچه رویه آلاچیق بهتر نشان داده خواهد شد.

۲- نمونه اولیه 

در صورتی که طرح خاصی مد نظر شما نباشد، چندین فرم آلاچیق چادری برای شما ارسال می شود تا از میان آنها فرم و طرح هایی را که بیشتر دوست دارید انتخاب کنید و بر مبنای سلیقه شما کار پیش برود.

۳- طراحی اولیه 

بر اساس نمونه اولیه انتخابی طراحی اولیه با استفاده از نرم افزار های مربوطه به سه بعدی سازی انجام می پذیرد. نظرات شما در این بخش به تکمیل فرایند طراحی بسیار کمک می کند. اگر طراحی برای محدوده بزرگی انجام پذیرد که قابلیت نمایش در یک تصویر را نداشته باشد از انیمیشن سازی برای درک بهتر بهره گیری می شود.

۴- طراحی و تایید نهایی 

بر اساس تایید نهایی که از طراحی سه بعدی توسط شما صورت پذیرفته ، ما طراحی دقیق مهندسی را انجام می دهیم و ابعاد دقیق سازه و پارچه ها را محاسبه می نماییم. اگر کارفرما فرم مطلوب خود را برای آلاچیق ویلا در مراحل اولیه به درستی انتخاب کرده باشد با دو یا سه طرح به فرم ایده آل خواهیم رسید.

۵- ساخت اتصالات 

اتصالات فلزی در کارگاه آماده می شوند. ستون ، پایه ستون ، کابل ها و … تا کمترین فعالیت جوشکاری و فلزکاری در محیط داشته باشیم. این کار موجب می شود تا ما یک آلاچیق پیش ساخته داشته باشیم که در کمترین زمان ممکن قابلیت نصب داشته باشد.

۶- دوخت پارچه کششی 

پارچه کششی طراحی شده برای برش و دوخت به کارگاه می رود و پارچه کششی برای پوشش آلاچیق در کارگاه آماده می شود تا برای نصب به محل منتقل گردد. بسته به طرح و مقاومت در نظر گرفته شده دوخت لستر و یا دوخت HF انتخاب می گردد.

نصب آلاچیق چادری 

آلاچیق برای استفاده غذا خوری

در صورتی که می خواهید خودتان کار نصب را انجام دهید ما تمام قطعات لازم برای نصب و اجرای یک آلاچیق پارچه ای کششی را برای شما می فرستیم و فقط کافیست تا مطابق دستورالعمل آنها را اجرا کنید. این سازه کششی به راحتی و فقط با پیچ و مهره به یکدیگر متصل می شوند.

تیم فنی شرکت ساینا سایه توانایی نصب سازه کششی را در شهرستان ها نیز داردو تا به امروز علاوه بر کلانشهر تهران پروژه های مختلفی را در بوشهر ، چابهار و سمنان به پایان رسانده است.

  • محمد علوی
  • ۰
  • ۰

آیا پارچه کششی ( چادر کششی ) خواص آکوستیک دارد ؟ 

نمونه پارچه کششی در انبار

سازه های غشایی زیر مجموعه ای از سازه های فضایی هستند و به دلیل سبکی، شفافیت و انعطاف در خلق فرم های زیبا و بدیع، گسترش روزافزونی در ساخت بناهایی با عملکردهای مختلف تجاری، اداری ، ورزشی و … و یا به شکل سایه بان در فضاهای عمومی و شهری داشته اند. ویژگی های مذکور ارتباط مستقیم با خواص مواد سازنده غشاهای این نوع سازه ها دارد. ساخت و تولید مواد کامپوزیت از الیاف و پلیمرها با طیف وسیعی از خواص فیزیکی، مکانیکی و سازه ای امکانات متعددی را پیش روی طراحان قرار داده است. این مواد دارای تفاوت هایی در اندازه، وزن و خواصی نظیر مقاومت گسیختگی، مقاومت در برابر ترک خمشی، انتشار آتش، گسترش پارگی و همینطور درجه شفافیت، دوام و ضمانتی که کارخانه سازنده می دهد، می باشند؛ بنابر این شناخت این ویژگی ها و تفاوت ها جهت انتخاب ماده مناسب از سوی طراحان و مهندسین، امری ضروری می نماید

ویژگی عمومی پارچه های کششی 

این مواد از الیافی که در کنار یکدیگر در زوایای مستقیم قرار می گیرند، ساخته می و آنهایی که در (warp) شوند. الیافی که در هنگام بافته شدن پارچه در امتداد طول آن کشیده می شوند، تار نامیده می شوند. پارچه ها به طور عادی (weft) امتداد عرض پارچه و تحت کشش کمتر قرار می گیرند، پود ایزوتروپیک نیستند ( در امتداد جهات تار و پود رفتارهای متفاوتی دارند). اما این تفاوت ها به کمک روش بافت و تکنیک های روکش می تواند به حداقل رسیده یا حذف شوند.این غشاها از خانواده کامپوزیت های انعطاف پذیر (ماتریس گرمانرم+ الیاف پلیمری) هستند. آنها از الیافی ساخته می شوند که بتوانند در مقابل نیروهای کششی مقاومت کنند . الیاف به صورت هموار و مسطح در یک رزین توزیع می شوند که این رزین به عنوان لایه پر کننده و نیز روکش محافظ الیاف عمل می کند. به منظور ایجاد دوام و آب بندی و هموار کردن سطح غشا و نیز جلوگیری از انباشت خاک، کثیفی و باکتری روی آن، لازم است دو طرف آن روکش شود . مواد روکش کننده معمول عبارتند از : پی وی سی، تفلون و سیلیکون. این مواد روکش پارچه کششی علاوه بر خواص مورد نیاز برای مهندسین پارچه را تبدیل به یک جاذب صوتی می نماید و خواص آکوستیکی به آن می دهد که موجب گسترش استفاده از آن در مکان هایی می شود که نیاز به جاذب صوتی و ویژگی های خاص اکوستیکی در فضا می باشد.

عملکرد آکوستیکی سقف پارچه ای (چادری) چگونه است ؟ 

http://www.sainats.com/wp-content/uploads/%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%A8%D8%A7%D9%86-%DA%86%D8%A7%D8%AF%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D9%85%D9%81%DB%8C-%D8%AA%D8%A6%D8%A7%D8%AA%D8%B12.jpg


عملکرد صوتی سقف چادری بطور معمول با خصوصیاتی نظیر پژواک آنها و میزان مقاومت در برابر انتقال نویز (noise) سنجیده می شود ، پژواک در محل های ویژه اجرای موسیقی ، سخنرانی های عمومی و یا آمفی تئاتر ها اهمیت حیاتی دارد، درحالیکه کاهش انتقال صوت هنگامی اهمیت دارد که یا نویز خارجی باید بیرون نگه داشته شود ( همانند فرودگاه) ، یا اینکه فضای بیرونی باید از موسیقی بلند و یا سرو صدای داخلی حفاظت شود ( همانند کنسرت).

در نکات مورد توجه وابسته به پژواک ، طراح باید زمان پژواک درون فضای محصور را ارزیابی نماید که با حجم فضای اتاق تناسب داشته باشد و با جذب بطور یکپارچه و دیگر مصالح درون فضا نسبت معکوس دارد. قابلیت فهم گفتار به ویژه مسلتزم زمانهای پژوات به نسبت کوتاه می باشد مع در فضاهای محصور کوچک این امر به راحتی محقق می شود اما دستیابی به آن در اماکن ورزشی یا تفریحی بزرگ ، دشوارتر است. در این موارد جذب صوت بالا می تواند برای صدا بندی فضا حیاتی باشد. جذب کلی صدای مصالح بخصوص مصالح پارچه ای روی دامنه وسیعی از فرکانس ها توسط ضریب کاهش نویز آن ماده اندازه گیری می گردد. که می تواند از ۰٫۱ برای یک سازه غشایی سنگین تا ۰٫۸ برای یکی سازه غشایی سبک وزن متغییر باشد.  خواص آکوستیکی پارچه ها همراه با اثرات انرژی ، نورپردازی ، مقاومت در برابر آتش در موفقیت سقف پارچه ای نقشی حیاتی دارند.

عملکرد سازه پارچه ای (چادری )در کنسرت موسیقی و تئاتر چگونه است ؟ 

سازه چادری آمفی تئاتر روباز

سازه های غشایی خاصیت بازتابی صوتی بالایی در فرکانس های بالای ۲۵۰ هرتز دارند بطوریکه منجر به جذب کم می شود ، این ویژگی در اجراهای موسیقی آکوستیک که خاصیت بازتابی به نوازندگان و بازیگران در شنیدن صدای خودشان کمک می کند بسیار مفید می باشد. اما در اثر بازتاب خیلی واضح یک صدا به شنوندگان می تواند از کیفیت اجراهای تقویت شده با آمپلی فایر بکاهد. هنگامی که اصوات از دورن یک ماده معین عبور می کنند ، افت انتقال صوت که برحسب دسیبل اندازه گیری می شود همانند جذب بصورت گسترده ای در میان دامنه فرکانسی تغییر پیدا می کند. و در مجموع به وسیله رده انتقال صورت کم و کیف آن معلوم می شود.

سازه غشایی پارچه ای منفرد با فراهم کردن حداکثر STC17 مانع ضعیفی برای انتقال صداهای نامطلوب ایجاد می کنند ( به ویژه آنهایی که در دامنه فرکانسی پایینی قرار دارند. افزودن یک آستر منجر به بهبودی به نسبت کمی در مقاومت در برابر انتقال صوت می شود و آن را تا STC 21 بهبود می بخشد. افزودن روکش فایبرگلاس به پارچه کششی بهبود بیشتر را نتیجه می دهد و تا STC 25 خواص غشای کششی بهبود می یابد. با این حال حتی با چنین تمهیداتی ، سقف چادری نمی تواند از نظر میزان افت انتقال صوت با مجموعه لایه های سقف های متداول رقابت کنند ، در زیر مثالهایی برای مقایسه آورده شده است :

۱- سقف چوبی یا فولادی با عایق و پوشش قیر گونی STC 30 

۲- شیشه لمینت به ضخامت ۱۰ میلیمتر STC 36

۳-  شیشه لمینت عایق دار به ضخامت ۳۰ میلیمتر STC 40 

۴- سقف چوبی یا فولادی با رابیس بندی گچی STC 45 

چنانچه در بالا آورده شده به کمک نصب روکش بر روی پارچه های سبک وزن متخلخل می توان خاصیت بازتاب صوت را کاهش داد ( بوسیله افزایش جذب ) عایق فایبرگلاس یا PVC بین دولایه پارچه می تواند افت انتقال را افزایش دهد. با اینحال اثر چنین تدابیری بر روشنایی روز ، عایق بندی حرارتی و ایمتی در برابر آتش هم باید در نظر گرفته شود. در طراحی فضاهایی مانند تئاترها و محیط‌های شنوایی در زمینه بالانس و موازنه نمودن مقدار بازگشت و جذب تلاش می‌شود تا در نهایت محیطی خلق شود که در آن صدا به شایستگی جریان یابد.

  • محمد علوی